Leestijd: 8 minuten
Jarenlang was je in loondienst en heb je je telkens weer verder ontwikkeld. Je denkt erover om voor jezelf te beginnen of je hebt dat besluit al genomen. Vanuit je vakgebied gezien, hartstikke logisch. Je hebt veel kennis, je adviseert vaak anderen en bent echt een expert in jouw vak. Zou je slagen als zelfstandig ondernemer?
Goeie vraag! Er komt zoveel bij kijken. Je moet zelf klanten vinden en je eigen inkomen verdienen om maar wat te noemen. Kun je er wel van leven? Poeh hé! Dat is wel even wat anders dan voor een baas werken.
Herkenbaar?
Ik neem je even mee naar 2006. Ik werkte als marketing directeur bij een groot bedrijf. Ik was ambitieus, kon mijn veelzijdigheid kwijt in deze baan, zat in het managementteam en voelde me heel verantwoordelijk voor alles en iedereen. En ik was druk, veel te druk.
Ik was totaal gestrest, met mijn korte lontje schoot ik tekort als moeder en partner, ik sliep slecht en wat nog het meeste energie kostte waren de ‘toxic people’. Je kent ze wel: giftige mensen die het bloed onder je nagels vandaan halen, je plannen dwarsbomen, altijd moeilijk doen en alle energie uit je trekken. Ik was daar heel gevoelig voor.
Opeens was de maat vol. Zo kon het niet langer.
Mijn coach en mijn nieuwe weg
Bij toeval ontmoette ik een coach. Iemand waar ik echt een goeie klik mee had. Ik moest wel even over een drempel heen om om hulp te vragen maar ik voelde aan alles dat ik iemand nodig had die mij hielp het bolletje wol in mijn gedachten te ontrafelen.
En opeens zat ik daar. Ik stortte al mijn shit uit over hem. Hè, wat luchtte dat lekker op! Ik leerde hoe ik kon ontspannen, ontdekte wie ik was, wat ik wilde en bepaalde mijn doel: ik wilde voor mijzelf beginnen. Het kriebelde al 5 jaar maar ik durfde de sprong maar niet te wagen. Geen vast inkomen, onzekerheid over klanten en zonder collega’s werken hielden mij al jaren tegen.
Toch nam ik het grote besluit. Ik ging ondernemen! Samen met de coach schoot ik alle beren op de weg af, ik gooide alle negativiteit en onzekerheid over boord en ging ervoor. En….er viel 1000 kg van mijn schouders na het nemen van dit besluit! Niet uit te leggen hoe dit voelde!
Ik nam daarmee met heel veel plezier afscheid van:
…energievreters en giftige personen, ik kon ze toch niet veranderen.
…mij druk te maken over het verleden. Ik kon er toch niks meer aan doen. Ik kon er wel wijze lessen uit trekken.
…het gevoel dat ik als vlindertje in een dichte kooi zat. Ik stootte elke keer mijn kop. Ik ben iemand die moet kunnen fladderen.
…heel veel schoteltjes in de lucht.
…onderdelen van mijn werk die ik absoluut niet leuk vond zoals eindeloos vergaderen, polderen, gedetailleerd rapporteren over cijfertjes waardoor ik niet met mijn echte werk bezig kon zijn en nog veel meer geneuzel.
…maar ook…afscheid nemen van een vast riant inkomen…Oei, da’s even wennen!
Maar er ontstond daardoor ruimte om:
…te zijn wie ik ben en te doen waar ik energie van krijg.
…mijn zaadje te planten voor een eigen bedrijf en mijn eigen plan te trekken.
…alleen nog werk doen waar ik echt goed in ben.
…een vrolijker plezieriger mens te zijn voor mijzelf en mijn omgeving.
Tuurlijk was ik dankbaar voor mijn tijd in loondienst. Het had mij enorm veel gebracht en ik heb mij in sneltreinvaart kunnen ontwikkelen. Maar ik was ergens onderweg mijzelf kwijtgeraakt en kon de weg terug niet meer vinden. Wat een rotgevoel! Dat wil ik nooit meer.
En toen was ik opeens ondernemer!
Wow, wat kon ik eigenlijk veel, wat moest ik kiezen? Ik hou van creëren, bouwen, mensen helpen en had een marketing en salesachtergrond. Waar zat een bedrijf op te wachten? Hoe kwam ik aan mijn klanten, en nog veel meer vragen kwamen op in mijn hoofd. Door de positieve flow stroomden de ideeën vanzelf binnen, althans bij mij. Ik heb veel andere ondernemers gevraagd hoe zij het ondernemerschap aanpakten en ben gewoon stap voor stap begonnen.
Dé expert
Waar ik mij nog het meeste over verwonderde, was dat ik binnenkwam bij directies die mij direct als dé expert zagen. De persoon die hen zeker weten verder kon helpen. Zij hadden een expert ingehuurd als oplossing voor een probleem en vertrouwden daar 100% op. Mijn expertstatus was gewoon het uitgangspunt. Zo fijn!
Als ik voorheen binnenkwam bij een nieuwe werkgever moest ik me toch altijd wel een beetje ‘invechten’. Mijn plaatsje veroveren. Weten ‘hoe de hazen liepen’ in het bedrijf. Nu kwam ik binnen als expert en gingen we meteen de diepte in over hun probleem en mogelijke oplossingen. Lekker to the point! Veel minder gedoe met interne politiek. Ik wist net genoeg over het reilen en zeilen om mijn werk goed te kunnen doen. Wat scheelde dat veel ballast. Medewerkers nemen je ook sneller in vertrouwen. Ik kwam van buiten, was ergens tijdelijk en was geen bedreiging voor ze. Er ging een mooie nieuwe wereld voor me open.
Transformatie
Ik transformeerde steeds meer van marketing manager naar ondernemer. Het duurde best even voordat mijn zelfvertrouwen bij klanten groeide maar ik had altijd mijn kennis en ervaring waar ik op kon vertrouwen en verder kon bouwen. Ik had een groot netwerk van mensen waarmee ik gewerkt had, die mij al kenden en die mij belden voor leuke klussen. Soms voor iets waarin ik mijzelf helemaal geen expert voelde. Zoals toen ik door een headhunter werd gevraagd om hun marketing assessments te doen voor kandidaten die getest werden voor een nieuwe baan. Marketing OK maar assessments afnemen…eh…
Leek het me leuk? Ja! Leek het mij mogelijk om snel te leren hoe je assessments afneemt? Ja! Ik ben op zoek gegaan naar een assessment expert en daarvan heb ik geleerd hoe je dit doet. Het is een kwestie van de juiste vragen stellen. En wat bleek: het is de basis geweest voor mijn coaching vaardigheden en ik doe dat nu elke dag. Als een klant al het vertrouwen heeft dat je het kunt, ga het dan gewoon doen 😉
Wie had dat gedacht!
“Outside your comfort zone, is where the magic happens”
De 7 onmisbare eigenschappen om te transformeren naar ondernemer:
1. Transformeer als eerste jezelf en jouw perceptie over jouw eigen bedrijf. Als jij het hebt over “jouw bedrijfje” dan neem je jezelf niet serieus en kom je ook niet over als serieuze partij voor jouw klant. Alleen als je jouw bedrijf met volledig commitment aanpakt, het ook als zodanig presenteert naar buiten toe en er echt tijd in steekt, heeft het kans om succesvol te worden. Je zult ervaren dat, als je deze mindset hebt, dat jouw passie, jouw kennis en ervaring dé oplaadbatterij voor anderen wordt. Je geeft jouw positieve energie en kennis door aan anderen. En ervaar dan hoeveel mensen van jou kunnen leren. Voel hoe je zelfvertrouwen daarmee groeit. Laat het idee los dat mensen ervan door kunnen gaan met jouw ideeën en kennis. Het is juist een compliment!
2. Transformeer jouw aanbod. Focus op het resultaat wat jouw klant kan bereiken met jouw hulp. Dat is de kern van jouw aanbod. Veel startende ondernemers redeneren vanuit hun eigen competenties, vanuit hun eigen persoon. Ook omdat ze eerder op deze competenties en vaardigheden aangenomen zijn bij werkgevers. Maar als ondernemer werkt het heel anders. Een potentiële klant wil weten waar jij hem mee kunt helpen, welk probleem je oplost of welke behoefte je kunt vervullen. Daar gaat het om. Probeer zo specifiek mogelijk te zijn in je aanbod. Advies, consultancy, coaching…het zijn allemaal lege containerbegrippen die je inhoud moet geven om klanten aan te trekken. Verkoop het resultaat en niet hoe je er komt.
3. Geeft nooit op: Gun jezelf te transformeren, dat kost tijd en geduld. Ondernemen gaat met vallen en opstaan. Het is een reis en geen eindpunt. Af en toe is het echt moeilijk om je eigen bedrijf te hebben met alle verantwoordelijkheden die erbij horen. Het is fijn als je dan met iemand kunt praten en sparren, het liefste met iemand die ook onderneemt. Geef ook niet op richting een toekomstige klant. Verwacht niet dat je bovenaan zijn agenda staat. Verwacht niet meteen een reactie op jouw belletje of e-mail. Je moet hem helpen herinneren en ‘teasen’. Vraag actief wat iemand nog voor een bedenkingen heeft en probeer de argumenten te weerleggen of toe te lichten. En als je eenmaal binnen bent, dan verwacht jouw klant dat je altijd een oplossing of een nieuwe weg vindt, daar waar anderen het even niet meer weten. Kom erop terug als je niet direct een oplossing weet. Inventieve oplossingen dragen bij aan jouw onderscheidende vermogen en maken jou uniek. Klanten komen dan weer bij je terug.
4. Reflecteer: ook al ben je de expert, je kunt nog altijd wat leren. Luister goed naar jouw klanten en blijf altijd kritisch naar jezelf. Vraag klanten actief om feedback en stel je open voor kritiek. Neem het tot je, zonder in de verdediging te gaan. Laat het voeding zijn om verder te groeien en je te ontwikkelen. Leer ook van anderen. Zoek actief andere ondernemers op, het liefste mensen die al een paar stappen verder zijn dan jij. Super leerzaam!
5. Wees zichtbaar, actief en toegankelijk: Ik ken ondernemers die liever geen foto’s van zichzelf op internet plaatsen. In deze tijd van social media, is het dan heel moeilijk om vertrouwen te winnen. Mensen willen zien wie de persoon achter het bedrijf is en zoeken je op op jouw website of LinkedIn. Zichtbaarheid is dé sleutel naar succes. Als expert moet je zichtbaar zijn, een mening hebben en het bruggetje kunnen slaan naar iemands (denk)wereld. Als ondernemer moet je zelf overal op af. Hoe directer je contact kunt leggen met potentiële klanten, des te beter. In de B-to-B markt is LinkedIn hiervoor heel geschikt. Als je particulieren als klant wil, dan is adverteren op social media een goed idee. Mits je zorgt voor een directe call to action, een link naar jouw website of inschrijfformulier bijvoorbeeld. In het begin zou ik slechts minimaal investeren in reclame waar geen rechtstreeks contact mogelijk is zoals een advertentie of flyer.
6. Hou focus: Dit is niet altijd makkelijk door alle informatie en afleiding die er is. Maar waar een wil is, is een weg. Dwing je zelf tot focus, dan ligt jouw productiviteit stukken hoger en krijg je veel meer voor elkaar. Bouw vaste momenten in voor afleiding tussen de blokken tijd waar je gericht met je bedrijf bezig bent. Het verschilt heel erg of je bij klanten bent of vanuit een eigen locatie werkt. Bij klanten op kantoor hou je veel makkelijker focus. Op je eigen locatie kun je makkelijker even een boodschap doen of het huishouden. Natuurlijk heeft dat ook weer voordelen maar voor je het weet is je dag voorbij en heb je een onbevredigend gevoel over wat je zakelijk gedaan hebt. Zeker bij parttime ondernemers loert het gevaar van afleiding. Het is lastig om in de juiste flow en mindset te komen als je maar af en toe aan je bedrijf werkt. De drempel om ermee aan de slag te gaan ligt dan ook vaak weer hoger.
7. Hulp vragen: er is zoveel informatie te vinden op internet. Eigenlijk kun je alles zelf wel uitvogelen toch? Heb je wel eens bijgehouden hoeveel tijd dat kost? En heb je dan de informatie die je verder brengt? Vaak staat er wel wat je moet doen, maar komen er allemaal vragen op over jouw eigen situatie want die is vaak net iets anders. Ik ken talloze ondernemers die heel trots zijn als ze iets hebben uitgeplozen voor hun eigen bedrijf. Zoiets als belastingwetgeving of privacy. Dagen zoet zijn ze ermee. Ik vraag dan wel eens hoeveel klanten ze in die tijd hadden kunnen vinden of helpen. En dan is het stil. Je hebt maar 24 uur in een dag, 168 uren in een week. Focus op het binnenhalen van klanten zodat je geld hebt om te investeren in hulp. Je bent wel ondernemer maar je hoeft niet overal verstand van te hebben.
Wil je meer inspiratie? Elke week publiceer ik een nieuwe podcastaflevering van de Sleutel tot Groei Podcast op Spotify en Apple Podcast waarin alles over ondernemen aan bod komt. Van marketing, sales tot strategie, mindset maar ook persoonlijke ervaringen en waardevolle inzichten.