Kies jouw beste business coach met deze 10 tips

Hoe vind je de juiste business coach?

Leestijd: 12 minuten

“Ik zoek een business coach”, is meestal het 1e wat ik hoor als ik ondernemers spreek.

Wat een zoektocht kan het zijn als je het besluit hebt genomen om hulp in te schakelen bij het ondernemen hè?

Zie je door het bomen het bos even niet meer? Het zijn er inmiddels honderden. Hoe vind je de persoon die het beste bij jou en jouw wensen past? De speld in de hooiberg.

Zelf heb ik de perfecte coaches gevonden maar ik zat er ook een keer heel vet naast.

Kies de juiste business coach met deze 10 tips.

Belangrijkste vraag Bedenk als eerste waar je precies behoefte aan hebt en is dat een specialisme of een algemene vraag?

Even een voorbeeld: als je hulp wilt bij de groei van je bedrijf, dan is dat een algemene vraag voor een allround business coach. Als je wilt leren hoe je het maximale uit LinkedIn kunt halen, dan is dat een specialistische vraag voor een LinkedIn coach. Andere specialismen zijn social media, PR, personal branding, sales of marketing. De invalshoek kan ook financieel zijn of iets persoonlijks zoals mindset.

De 1e vraag is: Wat heb jij precies nodig?

De meeste coaches zijn gestart vanuit een specialisme zoals marketing, sales, social media of financiën. Sommigen ontdekken gaandeweg dat ze ondernemers breder kunnen helpen. Dan noemen ze zich al snel business coach of ondernemerscoach. Check dus goed wat hun oorspronkelijke specialisme is en of dat bij jouw wensen aansluit.

Zelf heb ik in de diverse fases van de groei van mijn bedrijf coaches ingehuurd. Op basis van mijn ervaringen, en die van mijn klanten, heb ik een aantal tips gemaakt. Zo kun jij kiezen wat je belangrijk vindt en de juiste coach vinden.

Kies jouw business coach

Dit zijn de 10 tips waarmee je een goede keuze kunt maken:

1. De eerste tip is een persoonlijke: ervaar je een klik met de coach?
Dit is het allerbelangrijkste aspect. Als je de website ziet, een webinar volgt of iets leest van de coach, spreek dit je aan? Hoe komt de persoon op je over? Zorg ervoor dat je de coach persoonlijk kunt spreken voordat je ermee in zee gaat. Heb je geen klik? Dan verloopt een coachtraject vaak moeizaam, ga je je ergeren en het resultaat valt tegen.

Als je je niet 100% veilig voelt en volledig open kunt stellen, dan kom je moeilijker bij de kern van het probleem. En blijf je aan de oppervlakte hangen. De enige graadmeter om een klik bij jezelf te ontdekken is jouw buikgevoel, jouw intuïtie.

Helaas is het niet altijd mogelijk om een business coach eerst te spreken. Er zijn coaches die via (online) webinars of masterclasses hun programma’s verkopen. Ze geven vaak een hoge korting maar dan moet je wel voor het einde van het webinar een besluit nemen of vlak daarna. Zonder dat je de coach hebt gesproken dus. Het komt regelmatig voor dat je bij dit type coaches in een online community of groep terecht komt. Zonder rechtstreeks lijntje naar de coach. Vind je dit prima of wil je dit juist niet? Er zijn ook coaches, die in een webinar of masterclass een gesprek aanbieden waardoor je die persoon leert kennen. Bedenk wat jij belangrijk vindt.

2. Check of ze een studie hebben gedaan om business coach te worden.
Veel business coaches zijn ervaren ondernemers maar hebben meestal geen studie gedaan op het gebied van ondernemen. Denk aan international business, bedrijfskunde of een studie small business of ondernemerschap.
Vind je een relevante studie belangrijk? Of vind je het prima als ze een compleet andere studie hebben gedaan of geen studie?

3. Check of ze zelf veel ervaring in het ondernemen hebben of met het specialisme waar jij hulp bij zoekt
Vind je het belangrijk dat ze al lang ondernemer zijn of veel ervaring hebben in het specialisme? Zelf ervaar ik dat je pas na 10 jaar weet wat er echt bij het ondernemen komt kijken. Dit geldt ook voor een specialisme. In een periode van 10 jaar heb je genoeg hoogte- en dieptepunten ervaren om anderen goed te kunnen helpen. Hoeveel jaren ervaring wil jij dat de coach heeft?

En hoe succesvol is een coach zelf? Hebben ze zelf succesvol één of meerdere bedrijven opgebouwd? Of zijn ze succesvol in hun specialisme en waar blijkt dat uit? Hun succes is een maatstaf voor de kennis en ervaring.

Pas op als er grote omzetbeloftes worden gedaan. Het komt regelmatig voor dat de coach dan 1 aanpak heeft die je persé moet volgen om een hoge omzet te behalen. Die aanpak past lang niet altijd goed bij de ondernemer. Ik heb al zoveel mensen geholpen die in dit soort loze beloftes ‘getrapt’ zijn.

4. Bepaal of je het belangrijk vindt dat de coach een gecertificeerd coach is
Hier kun je heel makkelijk het kaf van het koren scheiden. Er zijn (master)coaches die jarenlange studies hebben gedaan om coach te worden. Ze moeten aan veel criteria voldoen om gecertificeerd te zijn. Ze zijn bekend met de wetenschappelijk bewezen methodieken om jou verder te helpen. Ook werken ze volgens ethische gedragsregels.

De andere kant van het spectrum heeft hooguit een paar maanden een coachcursus gedaan of helemaal niks. Laatstgenoemden varen vooral op hun eigen ervaring. Ze zijn geen officiële coach.
Vind je het belangrijk dat jouw toekomstige coach een geaccrediteerde coachopleiding heeft gevolgd? En daarmee een gecertificeerd coach is?
Gecertificeerde business coaches hebben bijvoorbeeld één van deze keurmerken op hun website staan: NOBCO, StiR, EMCC, ICF of WABC. Zie ook: https://www.nobco.nl/coach/zoeken

5. Check reviews en testimonials van hun klanten
Het is het fijnste als je iemand kent die al bij de coach geweest is en jou kan vertellen over de ervaring. Dat is een betrouwbare bron en het is prettig als je jouw twijfels en gedachten kunt vertellen.

Ken je niemand die door de coach is geholpen die jij op het oog hebt? Kijk dan op de website van de coach naar testimonials. Staan er alleen maar hoera verhalen of zit er hier en daar ook een positief kritisch randje aan? Staan er namen en foto’s bij en komen ze geloofwaardig over? Spreekt het je aan wat je allemaal leest? Lees je wat jij belangrijk vindt? Je kunt ook aan de coach vragen of je een van zijn/haar klanten mag spreken.

Ook is het verstandig om de social media even te checken. Je kunt heel makkelijk de naam als zoekterm invullen en dan komt er van alles tevoorschijn. Raadpleeg ook Google om na te gaan wat de ervaringen zoal zijn met de coach.

6. Bepaal welke vorm van begeleiding je wilt: 1-op-1, in een groep of beide?
Je kunt kiezen tussen 1-op-1 begeleiding door de coach zelf of een andere coach, begeleiding in een groep of een combinatie van deze. Bij populaire coaches wordt je meestal door andere coaches dan zijzelf geholpen. Zij zijn vooral het gezicht van hun bedrijf maar hebben andere (business) coaches om jou te helpen. Dan kun je dus wel een klik ervaren met het ‘opperhoofd’ maar dat is nog maar de vraag bij de andere coaches.

Zelf heb ik dit bij Eelco de Boer ervaren en klanten van mij bij bijvoorbeeld Simone Levie en Tibor. Het voordeel is dat je veel verschillende coaches spreekt met diverse expertises. Het nadeel is dat niemand het overzicht heeft over jouw bedrijf en je alle ‘puzzelstukjes’ zelf moet leggen. Dit is niet voor iedereen prettig en kan een showstopper zijn. Bedenk wat jij belangrijk vindt.

Er zijn ook coaches die met groepen werken. Is het belangrijk voor je dat je altijd antwoord krijgt op al jouw vraagstukken en dilemma’s? Dan is het belangrijk dat je persoonlijke aandacht krijgt. De groep moet dan niet groter zijn dan 5 personen is mijn ervaring.

Vraag gerust hoeveel persoonlijke aandacht je mag verwachten.
Als je het fijn vindt om te horen hoe andere mensen iets aanpakken en van elkaar te leren dan kan een grotere groep goed bij je passen. Het voordeel is dat er veel mensen in hetzelfde schuitje zitten en het heel fijn kan zijn om te sparren en elkaar te helpen. Je krijgt veel ideeën aangereikt en hoort hoe anderen het aanpakken. De kracht van een groep is sterk. Je hebt ook coaches die met Facebookgroepen werken waarin ondernemers elkaar helpen. Persoonlijk voelt het voor mij als ‘de lamme leert de blinde’ maar ik weet dat niet iedereen het zo ervaart.

Succesvolle business coaches schalen hun business op zodat ze meer mensen tegelijk kunnen helpen. Daarmee verdienen ze meer. De meest bekende business coaches bieden louter groepsprogramma’s aan met grote aantallen mensen. Vaak wordt niet gecommuniceerd hoe groot die groepen zijn. Vraag daarnaar als je dat wilt weten. Vaak vindt de groepscoaching plaats in een Facebook Groep of via videobellen. Er is niet altijd een dialoog mogelijk met de coach. Bij Facebook Live kun je bijvoorbeeld alleen reacties in de chat zetten maar is er geen dialoog. Met videobellen is er meestal wel interactie mogelijk. Het is goed om je dit te realiseren.

Nadeel van een groepsprogramma kan zijn dat je de coach zelf niet of nauwelijks spreekt omdat die de aandacht moet verdelen. Zo weet je niet zeker of je op de goede weg bent. Is er voldoende ruimte om jouw situatie te bespreken?
Het voordeel is vaak dat je tegen een lagere investering mee kunt doen. Lager in ieder geval dan bij 1-op-1 coaching.

Ga dus bij jezelf na of je persoonlijke aandacht belangrijk vindt of niet? Hoe kleiner de groep, hoe meer aandacht er is voor jou en jouw business. Als je 1-op-1 wordt gecoacht, dan heb je natuurlijk de volledige aandacht van jouw coach. Daar staat meestal ook een hogere investering tegenover. Wat past het beste bij jou en bij de investering die je ervoor over hebt?

7. Wat heb je ervoor over om je doel te bereiken?
Bepaal welk budget je in gedachten hebt. Je kunt helaas nergens een business opbouwen zonder te investeren. Was het maar waar! Alle succesvolle ondernemers investeren in de groei van hun bedrijf. Zo blijven ze zich ontwikkelen en zorgen ze voor een goede boterham.

Wat is het grootste probleem in jouw bedrijf op dit moment en wat kost het jou om er niks aan te doen? Wat heb je ervoor over om dit probleem op te lossen zodat je weer lekker verder kunt?
Bepaal je budget en kijk op de websites van coaches wat je daarvoor kunt verwachten of ga het gesprek aan. Stap niet ergens impulsief in maar kijk goed of het jouw probleem op gaat lossen en of het de manier is die bij jou past. Bedenk ook of je op zoek bent naar een quick fix of naar resultaat op langere termijn.

Groepscoaching is altijd goedkoper dan 1-op-1. De bedragen voor een dergelijk programma variëren sterk. De 1-op-1 coaching is vaak alleen mogelijk tegen hogere bedragen, tenzij je een coach vindt die nog losse sessie aanbiedt. Denk ter indicatie aan bedragen tussen de € 5.000 en €50.000 voor programma’s van een half jaar.
O ja, zie het niet als een kostenpost maar als een lange termijn investering in jezelf en je eigen bedrijf.

8. Zo beoordeel je een online programma
Er zijn veel online programma’s te volgen. Heel makkelijk want je kunt het in je eigen tijd doen en waar je dan ook bent. Het vereist wel enige zelfdiscipline om het tot het einde toe te volbrengen.

Als je iets praktisch wilt leren zoals het adverteren op social media of hoe je stap voor stap een website bouwt, dan kan een online training heel waardevol zijn. Afhankelijk van je skills kan het prima lukken om het voor jezelf in praktijk te brengen.
Realiseer je wel dat een online programma een ‘one size, fits all’ programma is. Zelf heb ik zo’n programma gevolgd voor Facebook adverteren. Ik liep erop vast omdat het bij mij dan net iets anders was dan op het videootje en ik wist dan niet hoe ik verder moest. Ook kreeg ik niet de bevestiging dat ik het goed gedaan had. Daar had ik wel behoefte aan. Ik kon wel vragen stellen in een community maar het antwoord duurde een paar uur. En dan was ik alweer met wat anders bezig. De drempel om er dan weer mee verder te gaan was soms hoog.

Een zelfstandige studie of programma kan prima zijn als je iets praktisch wilt leren. Maar check wat de begeleiding is als het verder gaat dan dat en als je verwacht dat je persoonlijk hulp nodig hebt.

Dan nog wat anders: Uit eigen ervaring weet ik dat een online programma je vooral in praktische zin helpt. Ze zijn minder geschikt als je als ondernemer wilt groeien. Bij groei loop je tegen eigen grenzen aan. Allerlei patronen, obstakels en aangeleerd gedrag die jou kunnen belemmeren in jouw groei. Die kun je alleen ombuigen en veranderen door er met iemand over te spreken.
Er zijn bijvoorbeeld online sales programma om te leren verkopen. Je krijgt een heleboel tips, trucs en ziet video’s over hoe anderen dat doen. Het toepassen in je eigen situatie is echt wat anders. Dat leer je niet uit video’s of een stappenplan. Ik vond het heel fijn dat mijn coach meeluisterde met mijn opgenomen verkoopgesprekken en webinars. Zo wist ik precies wat ik verkeerd deed en kon verbeteren. Persoonlijke begeleiding is cruciaal om je eigen gedrag te leren veranderen.

Vraag wat er allemaal in het programma zit en welke resultaten je ermee mag verwachten. Veel coaches doen er wazig over in hun verkoopverhaal. Een goede coach geeft je precies wat je nodig hebt is mijn mening. Niet meer en niet minder. Ik zie veel online programma’s die honderden uren aan video’s en materiaal bevatten. Dat is zoveel, zit je daarop te wachten? Zie je dan door de bomen het bos nog? Veel ondernemers die ik spreek ervaren dit als een soort tsunami. Denk dus na of je een soort Business Netflix wil: talloze onderwerpen waar je wat over kunt leren en je kiest zelf wat uit. Of zoek je een gericht programma wat je stap voor stap verder brengt zonder allerlei toeters en bellen?

9. Check of de coach past bij jouw huidige groeisprong
In welke fase zit je met je bedrijf? Ben je een starter, wil je het roer omgooien met een ander businessmodel? Of heb je groeistuipen omdat je aan het opschalen bent?
Wat heb je op dit moment het hardste nodig? Check de ervaring van de coach met de fase waarin je nu zit.

10. Doe je een impulsieve aankoop of wil je tijd om erover na te denken?
Via social media komt het ene webinar na het andere voorbij waar je je gratis voor in kunt schrijven. Ik noem het een masterclass, een ander noemt het een online training. What’s in a name? Meestal duren deze webinars tussen de 1 en 3 uur.
Bedenk als je meedoet dat er regelmatig verleidingstechnieken toegepast worden om jou over de streep te trekken. Een eenmalig ‘amazing’ aanbod dat normaal gesproken tienduizenden euro’s kost, maar nu een ‘koopje met tig bonussen’. Of de coach nodigt je uit tot een persoonlijk gesprek om op jouw business in te gaan.
Regelmatig worden de kijkers onder tijdsdruk gezet om snel te beslissen over een programma van duizenden euro’s.
Als dat amazing aanbod goed voelt voor jou, dan zeg ik: Go for it! En maak gebruik van die mooie aanbieding na het stellen van jouw kritische vragen.
Maar als je weerstand voelt of twijfelt aan de intenties van de coach, ga dan op je intuïtie af. Onderzoek dan eerst de coach en het aanbod. De meeste coaches geven vaker het webinar. Zo kun je later nog een keer meedoen en de aanbieding verzilveren.

Zorg dat je geen spijt krijgt van een (impulsieve) investering. Die investering moet namelijk wel jouw grootste probleem oplossen.
Kortom: Het begint allemaal bij jou. Waar heb je behoefte aan en welke vragen spelen er door je hoofd? Wil je praktische dingen leren? Wil je groeien als ondernemer en als persoon? Wat is jouw grootste obstakel op dit moment?
Deze vragen staan centraal en de klik natuurlijk.

Heb jij nog andere criteria die voor jou belangrijk zijn of kijk jij er anders tegenaan? Laat dan een reactie achter in de comments.

Vraag je je af in hoeverre bovenstaande tips op mij van toepassing zijn, check dan DEZE FACTSHEET. Zo hoef je niet de hele website door te spitten.

Wil je meer weten over mijn aanpak? Regel dan even een belafspraak in mijn agenda, een gesprek over jou en jouw bedrijf. Na dit gesprek weet je wat de eerstvolgende drie belangrijkste stappen voor je zijn. Zonder dat je ergens aan vastzit natuurlijk.

Open WhatsApp Chat
💬 Hi!
Even chatten?
Hi! 👋
Heb je een vraag?