Twijfel je of je
succesvol kunt zijn?
Blijft het bij een droom?
Regelmatig spreek ik mensen met prachtige dromen, maar ze hebben tegelijkertijd ook grote twijfels en angsten. En ik begrijp dat heel goed; ondernemen is ook echt aanpakken en doorzetten. Maar ja, wil je je echt laten afremmen door angst…? Zonde toch?!
Laten we eens kijken naar de meest voorkomende redenen, die ik hoor, om het eigen bedrijf serieus aan te pakken.
Ik durf het risico niet aan
Zeker, ondernemen brengt risico’s met zich mee. Met een goede voorbereiding valt dat echt behoorlijk mee want dan voorzie je waar de risico’s zitten en kun je daar op inspelen. Hoe meer risico je durft te nemen, hoe sneller je groeit. Er ontstaan namelijk tegelijkertijd ook meer kansen, waardoor je ook meer vrijheid gaat ervaren, ook om te groeien. Hoe comfortabeler je kunt worden met onzekerheid, des te meer je durft. Als je kiest voor de makkelijkste weg, kies je voor de langste weg. Durf uit jouw comfort zone te stappen!
Ik ben er nog niet klaar voor
Nou, ik heb nieuws voor je: Dat is niemand eigenlijk. Je kunt nog zoveel cursussen doen, webinars bekijken en boeken lezen, maar er zijn geen shortcuts naar succesvol ondernemerschap. Natuurlijk, een fatsoenlijk en praktisch ondernemingsplan is fijn, maar verder ‘droogzwemmen’ heeft geen zin. Pas als je gaat toepassen in de praktijk, leer je echt wat werkt, en ontwikkel je jezelf in sneltreinvaart als ondernemer. Ga van denken naar doen. Kom in actie!
Ik heb geen ondernemersbloed
Het bloedtype “O” staat niet voor ondernemer, hoor ;-). Het gaat uiteindelijk vooral over ondernemend zijn: denken in mogelijkheden, problemen slim willen oplossen, actief je eigen weg zoeken en jezelf af en toe een schop onder je kont geven als het even tegenzit. Je hoeft ook geen supermens te zijn met talent voor alles, je kunt ook prima dingen uitbesteden als bepaalde aspecten je niet zo liggen zoals administratie of het maken van een website.
Ik weet niet of het gaat werken
Je komt nooit op dat punt dat je 100% zeker weet dat het een succes gaat worden. Je kunt wel met onderzoek en goed luisteren veel leren over de behoeften en problemen van je doelgroep en je aanbod daarop afstemmen. Als je dat goed doet heb je ’t halve werk al gedaan. Zelfvertrouwen als ondernemer mag groeien, dat heb je niet vanaf dag 1.
Deel je twijfels met mij
Twijfel je of ondernemen voor jou, nu, een goede stap is? Misschien fijn om eens te praten over jouw situatie. Wees gerust, ik ben heel realistisch en ik vertel zeker niet iedereen dat ze hup maar lekker moeten gaan ondernemen – maar ik prik wel door slappe smoesjes heen ;-).
Dus. Blijf je liever hangen, of ga je toch maar eens ontdekken wat ondernemen jou te bieden heeft? Ik hoor graag van je!