Leestijd: 10 minuten
Online marketing, vooral adverteren op Facebook, heeft mij veel klanten gebracht.
Totdat mijn advertentie opeens werd geblokkeerd 2 jaar geleden. Vette paniek want ik kreeg alle aanmeldingen voor mijn webinar binnen via Facebook advertenties. Facebook is lastig bereikbaar, ook voor adverteerders, dus pas 3 weken later had ik met veel moeite contact met een medewerker. Ze kon na heel wat spitwerk niet ontdekken waarom ik geblokkeerd was. Geen idee. Dus ik werd met een kluitje het riet in gestuurd.
Twee nieuwe advertentie accounts werden ook weer geblokkeerd. Een hoop frustratie en ergernis verder heb ik toen een besluit genomen. Ik kapte met adverteren op Facebook.
Ik loop al bijna 3 decennia mee in het marketingvak dus genoeg vindingrijkheid om dit probleem op te lossen.
Old school marketing is weer hip en werkt!
Ik ontdekte dat persoonlijke marketing veel beter bij mij past. Marketing die zich alleen richt op ondernemers met een urgent (groei)probleem en een tomeloze ambitie. Ik gebruik daarbij ook allerlei old school marketing technieken.
Ouderwetse old school marketing is weer helemaal hip en happening. Afgestoft en in een nieuw hip jasje, dat wel. Ik zie nog heel weinig ondernemers dit doen dus het is super onderscheidend, op een leuke manier opvallend en het werkt! Het haalt conversiepercentages waar online marketeers al jaren van dromen. En let op: je bent echt een voorloper als je dit nu meteen gaat inzetten. Ik vertel je straks wat je allemaal kunt doen.
Is social media een moetje of niet?
Onze wereld is zo digitaal geworden de laatste jaren dat we denken dat iedereen de hele dag aan het surfen en swipen is. Toch spreek ik bijna dagelijks wel iemand die een hekel heeft aan al dat digitale gedoe en dan met name een hekel heeft aan social media. Maar toch zitten ze erop omdat ze gehoord hebben dat het moet. Het moet blijkbaar om klanten te krijgen.
Met vette tegenzin persen ze dan een bericht uit hun toetsenbord. Waar moet het nu weer over gaan? Het staat al dagen op hun to-do list dus nu moet het. Niet dat ze inspiratie hebben. Dan nog een foto erbij. Welke nu weer? Het is voor veel ondernemers pure torture die social media. Veel mensen lopen er compleet op leeg. Ze worden onzeker van die veel leukere concurrenten die allemaal slimme weggevers posten. Ze klappen dicht of schuiven het voor zich uit. Het kost immers ook best wat tijd om een goeie post of reel te maken.
Natuurlijk zijn er ook ondernemers die helemaal dol zijn op social media. Ik heb serieus bewondering voor hun creativiteit, lef en uithoudingsvermogen om zo aanwezig te zijn op social media. Al die interactie met al hun volgers, echt heel knap. Misschien is deze podcast voor dit type ondernemer dan wat minder interessant. Blijf dan vooral lekker doen wat je doet als het goed voor je werkt.
Haat- liefde verhouding met social media
Zelf heb ik er een haat-liefdeverhouding mee. Toen ik 6 jaar geleden mijn bedrijf helemaal omgooide en business coach werd, zag ik dat je liefst iedere dag meerdere keren moest posten op de socials. Nou dat ging ik echt niet doen maar ik legde mijzelf op om 3 keer per week te posten. Ik had uitgezocht dat qua doelgroep Facebook en LinkedIn voor mij de belangrijkste 2 waren. Dus daar ging ik.
Inspiratie genoeg maar man, wat een werk! En zeker in het begin was de interactie minimaal. Had ik 2 uur zitten zweten op een geniale post, hadden 12 mensen mijn post geliked. Ik vond dat zo demotiverend. Ik bouwde ondertussen wel een grote mailinglist op met mijn weggever omdat ik naast berichtjes posten ook ging adverteren. Dat werkte toen nog prima, tegen relatief lage kosten. Nu is het allemaal lastiger en duurder. Het adverteren haalde de druk van het moeten posten af. Heerlijk. Adverteren moet je wel monitoren maar daar hoef je tenminste niet de hele dag mee bezig te zijn. Duizenden mensen heb ik zo op mijn mailinglijst gekregen. Zo’n 2 tot 5% daarvan werd uiteindelijk – door het volgen van mijn webinars – klant.
Afijn, ik had dus duizenden mensen op mijn mailinglist staan waarvan ik 99% totaal niet kende. Ik had er totaal geen band mee. En hier zit voor mij een probleem. Want ik ben een mensen mens. Ik hou van een echte verbinding, goeie gesprekken, menselijke connectie zodat ik kan voelen en genieten.
Aan de ene kant voelde het stoer en geliefd dat zoveel mensen mijn mails lazen, aan de andere kant voelde het koud en onpersoonlijk. Not like me.
Persoonlijk contact is belangrijk
En niet geheel toevallig trek ik ook veel klanten aan die persoonlijk contact heel belangrijk vinden. Die houden er ook niet van om een nummer of alleen een mailadres te zijn. Een aantal zijn trouwens wel heel succesvol op LinkedIn en Instagram met echt duizenden volgers. Voor hen werkt het top om klanten te krijgen met social media. Het gaat dan om zulke grote aantallen bijvoorbeeld 50.000 volgers dat daar altijd wel klanten tussen zitten.
Ik vertel mijn klanten – die niet graag op social media zitten – altijd dat het een belangrijke bijdrage kan leveren aan jouw zichtbaarheid en expertstatus. Daarvoor is het van belang dat mensen af en toe iets van je zien. Je deelt je expertise, of jouw visie. Een persoonlijk verhaal of dat van een klant kan heel interessant zijn. Of je geeft ze een kijkje achter de schermen. Gewoon 1 keer per week als je dat past.
Maar MOET het om klanten aan te trekken? Nou nee dus.
Je kunt stoppen je uit te sloven op social media als je dat helemaal niet bij je vindt passen.
5 old school marketingtechnieken die top werken
Deze 5 super old school marketingtechnieken werken top. Ze werken trouwens ook prima naast wat je nu al doet of in combinatie met online marketing.
1. Stuur een persoonlijke kaart of brief. Hoe vind jij het om een persoonlijke kaart te ontvangen? Bij de meeste mensen tovert dit een glimlach op het gezicht. Vroeger belandde een kaartje al snel bij het oud papier omdat we stapels post kregen. Wij hadden in de jaren negentig een serieuze postbezorger in het bedrijf. Voor 1000 man de post regelen. Die was daar de hele dag druk mee. Dat is nu een uitgestorven beroep.
Thuis werd je overstelpt met reclame shit en allerlei goedbedoelde krantjes. Hop, zo bij het oud papier. Tegenwoordig krijgen we zo weinig echte post meer, dat het juist superleuk is om een kaartje te krijgen. Het geeft je het gevoel van persoonlijke aandacht. De verzender heeft deze kaart voor je uitgekozen, de moeite genomen om er een leuke tekst op te schrijven, ‘em te verzenden. Dat is nog eens aandacht. Voelt heel wat specialer dan een appje.
Kan dit alleen als je particuliere klanten hebt? Nee hoor, mijn klanten sturen ook vaak zelfontworpen kaartjes naar prospects. Ook is het handig om aan doorverwijzers te geven. Mensen die jou aan kunnen bevelen bij anderen. Een van mijn klanten stuurt alle contactpersonen bij zijn klanten, grote organisaties, een vakantiekaartje. Voorop staat een lollige foto van het team helemaal in vakantiestemming. Op de achterkant staan alle nummers die de contactpersoon zo heel makkelijk aan zijn collega kan geven. Een andere klant stuurt een kaart met een strip paracetamol erop geplakt naar werkgevers. Ze helpt die werkgevers van hun hoofdpijndossiers af. Hoe grappig is het dan als je paracetamol krijgt? Ik vind hem geniaal. En dan natuurlijk de kerstkaart. Echt superleuk om te doen en te ontvangen. Vooral als je er zelf eentje ontwerpt of laat maken met een tekst die helemaal jou is. De kaart valt in de marketingcategorie ‘direct mail’. Je kunt natuurlijk ook een brief sturen.
2. Bobbel in de envelop, oftewel een kleine verrassing. Een brief of kaart valt helemaal op als er een bobbel in de envelop zit. Klinkt beetje raar, maar dit is een van de ongeschreven marketing wetten. Mensen gooien nooit post weg waar iets in zit. Een originele gadget of een klein cadeautje past prima in een envelop.
Jaren geleden heb ik mensen een persoonlijke pen cadeau gegeven. Zo eentje die superlekker schrijft en navulbaar is. Mijn klant van 15 jaar geleden heeft hem nóg. Een pen is natuurlijk niet zo origineel maar wordt wel vaak gebruikt.
Je kunt ook iets origineels bedenken. Ik heb al eens Happy Seeds naar mijn klanten gestuurd, met bloemenzaadjes voor een bloeiend nieuw jaar of een boek dat precies bij hen past. Zelf heb ik wel eens gedroogde zonnebloemen ontvangen van een relatie omdat zijn bedrijfsnaam iets met zonnebloemen te maken had. Echt een hele leuke verrassing, die ik ook nooit meer zal vergeten.
Je kunt ook een geschenkje weggeven als je mensen ergens ontmoet, op een netwerkevent, een beurs of een persoonlijke ontmoeting. De 2e old school marketingtechniek is dus geef een gadget of kleine verrassing weg.
3. Via via, mond tot mondreclame Een andere old school marketingtechniek is de via via methode om aan klanten te komen. Deze manier is natuurlijk al zo oud als de weg naar Rome maar werkt nog steeds uitstekend. Als ik bij mezelf na ga: mijn boekhouder heb ik via mijn man, mijn VA via mijn vorige business coach, mijn Google Ads specialist via een ondernemende vriendin, mijn webbouwer via een coach collega, mijn huidige coach via een klant. Ik werk eigenlijk alleen maar samen met mensen die ik via via heb aangereikt gekregen.
Hierbij is het wel belangrijk, vind ik zelf, om mensen te belonen voor het aanbrengen. Als klanten andere klanten bij mij aanbrengen krijgen ze gratis uur coaching van mij als beloning. Dat werkt heel motiverend. Het kan ook iets kleins zijn maar zorg dat je iets van een bedankje biedt.
Via via werkt tegenwoordig ook via testimonials of reviews op een website. Ik hoor vaak genoeg dat prospects contact hebben opgenomen met mijn klanten – wat ik helemaal prima vind – om te horen hoe ze de samenwerking vonden. Het is ook belangrijk om betrouwbare reviews op jouw website te tonen. Niet alleen de jubelverhalen maar ook die waarbij de samenwerking misschien iets minder vlekkeloos liep.
4. Adverteer in de krant. De volgende old school marketingtechniek is de ouderwetse advertentie in de krant. Vroeger stond de krant zo vol met advertenties dat je die echt niet ging lezen. Aangezien veel bedrijven zijn geswitcht naar social media advertising of Google staan ze veel minder vaak in de krant.
Een advertentie valt dus nu veel meer op dan vroeger. Als je lokaal of regionaal werkt, is dit helemaal een krachtige methode. Je kunt er tegenwoordig heel handig een QR-code in laten zetten waardoor mensen heel makkelijk contact met je op kunnen nemen. Adverteer wel op iets concreets en maak hem niet te algemeen. En zorg voor een duidelijke call to action, duidelijke vervolgstap. Een aantal klanten van mij die regionaal werken hebben hier veel succes mee.
5. Nodig je netwerk uit voor een kop koffie. En dan de laatste en deze kan zeker niet ontbreken in het rijtje: het oude vertrouwde kopje koffiedrinken met iemand uit je netwerk. We hebben na al die jaren digitaal werken en Corona weer veel meer zin in een uitje en in persoonlijk contact. Niets gaat boven persoonlijk contact en een echte ontmoeting. Het kost natuurlijk tijd maar o wat krijg je veel informatie boven water. Niet alleen vanuit wat er verteld wordt, maar je ziet heel goed hoe iemand erbij zit en vangt alle signalen op. Echt goud waard.
Zelf doe ik het kopje koffie trouwens ook wel met videobellen. Net zo persoonlijk en voor mij met mijn soms volle agenda het meest efficiënt. Maar als het even kan, maak ik tijd voor een persoonlijke ontmoeting. Kijk eens met wie uit jouw netwerk je het contact weer aan wilt halen en nodig ze eens uit voor een kop koffie of etentje.
Communiceer offline met jouw prospects en klanten
Door al die digitale mogelijkheden vandaag de dag, denken we wel eens dat álles digitaal moet. Maar de grap is, dat je nu juist opvalt als je offline communiceert met jouw prospects of klanten. Kom je dan niet mega ouderwets over, hoor ik je denken? Old school is juist weer helemaal hip! Je kunt er al je creativiteit en originaliteit in kwijt en het helemaal doen zoals bij jou past. En nog maar weinig dienstverlenende ondernemers zie ik deze technieken toepassen. Ik zie geen nadelen. Jij wel?
Wil je meer inspiratie? Elke week publiceer ik een nieuwe podcastaflevering van de Sleutel tot Groei Podcast op Spotify en Apple Podcast waarin alles over ondernemen aan bod komt. Van marketing, sales tot strategie, mindset maar ook persoonlijke ervaringen en waardevolle inzichten.